Αν κάνουμε μια ιστορική αναδρομή, προσπαθώντας να ρίξουμε μια μάτια στα πρώτα μέσα που χρησιμοποιήθηκαν για τη διαφήμιση, θα αντικρίσουμε πιθανότατα εικόνες παρμένες από κόμικς με γραφικούς χαρακτήρες σε πανηγύρια, να φωνάζουν για τις μοναδικές ιδιότητες που έχει το μυστηριώδες περιεχόμενο του μπουκαλιού που διαφημίζουν, υποσχόμενοι άφθονα μαλλιά; και αιώνια νεότητα!
Λίγο αργότερα θα δούμε ανθρώπους που φοράνε αφισοκολλημένα ή ζωγραφισμένα πλακάτ να πηγαινοέρχονται στους δρόμους, επίσης κηρύττοντας τη μοναδικότητα του προϊόντος που διαφημίζουν.
Όπου και αν κοιτάξουμε θα διαπιστώσουμε ότι ουσιαστικά αυτό που αλλάζει και διαφοροποιείται δεν είναι το μήνυμα, αλλά το όχημα, το μέσο. Πλακάτ, τυπωμένα φυλλάδια, εφημερίδες, ραδιόφωνο, τηλεόραση, Internet.. μια φυσική εξέλιξη, εναρμονισμένη και εξαρτημένη από την τεχνολογική και κοινωνική πρόοδο του ανθρώπου.
Κοιτώντας όμως το παρελθόν, εύλογα γεννιέται και ένα ερώτημα για το μέλλον. Ποια θα είναι τα μελλοντικά εργαλεία της διαφήμισης; Τι τεχνολογίες θα γίνουν στο προσεχές μέλλον διαθέσιμες, που ενδεχομένως να αλλάξουν τον τρόπο που το μήνυμα φτάνει στα αυτιά του καταναλωτή;
Loudspeakers no more
Πόσες φορές δεν έχουμε βρεθεί σε κάποιο super market ή άλλο πολυκατάστημα και τα ψώνια μας συνοδεύονται από αδιάκοπα διαφημιστικά μηνύματα και ανακοινώσεις σχετικά με προσφορές ή νέες κυκλοφορίες σε προϊόντα; Πόσοι από εμάς θα προτιμούσαν ίσως τα ηχητικά αυτά μηνύματα να ήταν πιο διακριτικά;
Και όμως ένας αμερικάνος εφευρέτης βρήκε τη λύση και όχι μόνο. Κατασκεύασε ένα ζευγάρι ηχεία αρκετά διαφορετικό από τα άλλα.
Αυτά τα ηχεία σε αντίθεση με τα κοινά, έχουν τη μοναδική ιδιότητα να εστιάζουν τον ήχο ακριβώς στα αυτιά μας.
Για παράδειγμα μπορούν να τοποθετηθούν σε μια ουρά super market όπως αυτή του ταμείου και να εκπέμπουν το ηχητικό τους σήμα κατευθείαν και μόνο στα αυτιά των 5 πρώτων ανθρώπων που στέκονται στην ουρά, ενώ ο οι πελάτες που επιλέγουν να κάνουν ένα βήμα δεξιά για να βγουν εκτός της «γραμμής εκπομπής» πρακτικά δεν θα ακούν απολύτως τίποτα ή θα μπορούν να ακούν μουσική. Επίσης, αν κάποιος περνάει μπροστά από το ράφι ενός συγκεκριμένου προϊόντος, θα μπορεί να ακούει ένα διαφημιστικό – προωθητικό σποτ μες οδηγίες χρήσης, ευεργετικές ιδιότητες κ.α., που όμως δεν ακούν άλλοι πελάτες που στέκονται για παράδειγμα στο διπλανό stand.
Οι εφαρμογές στον κλάδο της διαφήμισης για μια τέτοια εφεύρεση είναι απεριόριστες.
Φυσικά κολοσσοί όπως η SONY έσπευσαν να αγοράσουν την πατέντα προκειμένου να την αξιοποιήσουν εμπορικά στο προσεχές μέλλον.
Back to the… Outdoor
Περπατάμε στο δρόμο και βλέπουμε παντού αφίσες με διαφημιστικά μηνύματα να μας βομβαρδίζουν. Κάποιες έξυπνες και κάποιες…. όχι τόσο. Κάποιες μας επηρεάζουν και πιθανότατα μας δελεάζουν να βάλουμε το αντικείμενο τους στην επόμενη λίστα για ψώνια.
Μπορούμε όμως πότε να ξέρουμε τι ουσιαστικό αντίκτυπο έχει ένα outdoor στον απλό περαστικό; Η απάντηση είναι ... φυσικά.
Λέγεται eye box και χρησιμοποιείται ήδη στον Καναδά και σε άλλες χώρες του εξωτερικού.
Η εν λόγω συσκευή έχει την ικανότητα να «φωτογραφίζει» τη ματιά του διερχόμενου περαστικού και να καταγράφει στοιχεία όπως το πόσα δεύτερα τα μάτια εστίασαν πάνω στη διαφήμιση, με τρόπο παρόμοιο με αυτών που μετρούνται τα impressions στο internet. Στο προσεχές μέλλον και με την ανάπτυξη της συσκευής και του λογισμικού της θα μπορούν να καταγράφονται και οι αντιδράσεις, ανάλογα με την αντίδραση της κόρης του ματιού.
Ένα εργαλείο που θα φέρει τα πάνω κάτω στη χρήση του Outdoor και τη χρησιμοποίηση του σε κάθε λογής στατιστικές μελέτες, καθώς διαφημιστικές καμπάνιες θα μπορούν να μετρούν την αποτελεσματικότητα τους σε πραγματικό χρόνο.
Μια μικρή και σύντομη ματιά στο μέλλον και στις τεχνολογίες που ξεδιπλώνονται μπροστά μας είναι αρκετή για να μας κάνει να συνειδητοποιήσουμε ότι μας επιφυλάσσει πολλές, ενδεχομένως ευχάριστες και ιδιαίτερα ελπιδοφόρες εκπλήξεις. Αν το ραδιόφωνο και η τηλεόραση έφεραν επανάσταση στον κλάδο, τότε μια δεύτερη «αναγέννηση» είναι προ των πυλών. Κερδισμένος θα είναι αυτός που θα αφομοιώσει πιο γρήγορα και με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο όλες τις
νέες δυνατότητες που προσφέρονται… όπως συμβαίνει άλλωστε πάντα: αυτοί που ωφελούνται τα μέγιστα είναι οι πρωτοπόροι.
Καρολος Κουτσογιαννόπουλος / Ι.Τ. Manager
Monday, February 15, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment