Thursday, November 20, 2008

Πώς λίγες λέξεις κατακτούν τη μάχη, τους λαούς και το κοινό.

Σλόγκαν είναι το σύνθημα που με λίγες λέξεις εκφράζει μια ολόκληρη φιλοσοφία, μια υπόσχεση, ένα λαό, μια εποχή, μια επανάσταση, μια εμπορική ή επιχειρηματική αξία.

Η ιστορία των σλόγκαν ξεκινάει από πολύ παλιά, από τα πεδία των μαχών και από το γαλατικό συνδυασμό των λέξεων “slugh gairm” που σημαίνει «κραυγή της μάχης». Γιατί αιώνες τώρα η σύντομη γραπτή φράση μαζί με τα εικαστικά λάβαρα ενθουσίαζαν τους πολεμιστές για να ορμήσουν στη μάχη. Εκπροσωπούσε την αξία ή το ιδανικό για το οποίο είχες το λόγο να πολεμήσεις. Όπως είναι σαφές, η κραυγή της μάχης πρέπει να είναι σύντομη, γιατί ο πόλεμος δεν μπορεί να περιμένει και αποτελεσματική, υπό την έννοια ότι πρέπει να ξεσηκώνει τα πλήθη.

«Μολών Λαβέ», «Στ’ άρματα, στ’ άρματα», «Ελευθερία ή Θάνατος», «Ελευθερία, Ισότητα, Αδελφότητα», «Εν τούτω νίκα» είναι μερικές από τις πασίγνωστες προτάσεις που ενέπνευσαν επαναστατημένα πλήθη ή οργανωμένους στρατούς. Όμως, εκτός από τα πεδία των μαχών, η ιστορία έχει να θυμάται μερικά σύντομα αποφθέγματα που έχουν καταξιωθεί και περάσει στην αιωνιότητα σαν εκφραστές μιας σημαντικής στιγμής ή σκέψης ή ενός γεγονότος της ανθρωπότητας.

«Ή ταν ή επί τας» ήταν μια ξεκάθαρη άποψη των Σπαρτιατισσών μανάδων για τους στρατιώτες γιους τους. «Ή με την ασπίδα σου θριαμβευτής ή νεκρός και ξαπλωμένος πάνω της». «Γνώθι σεαυτόν», «Τα πάντα ρει», «Ού παντός πλειν ες Κόρινθον», «Αμύνεσθαι περί πάτρης», η ελληνική γλώσσα και φιλοσοφία έχει προσφέρει στην ανθρωπότητα έννοιες με βαρύτητα και σπουδαιότητα, εύκολες στην κατανόηση, σε σημείο που να επαναλαμβάνονται αιώνες τώρα, αναλλοίωτες χωρίς να χάνουν την αξία τους. Έχουν γραφτεί σε βιβλία, έχουν χαραχτεί στα μάρμαρα, έχουν υιοθετηθεί από εκπαιδευτικά ιδρύματα, έχουν διδαχθεί σε σχολεία και όλοι μπορούν να τα επαναλάβουν εκτιμώντας το αδιαμφισβήτητο νόημά τους.

Στις νεότερες εποχές μερικές φράσεις – κλειδιά χρησιμοποιήθηκαν σαν λάβαρο επανάστασης και σημάδεψαν γενιές και τάσεις ομάδων ή λαών. «Σεξ, ναρκωτικά και ροκ-εντ-ρολ», «I have a dream», «Γιε, γιε», «Δώστα όλα», «Πάμε πλατεία», «Η ήρεμη δύναμη», «Είμαστε ό,τι τρώμε», «Σήκωσέ το το τιμημένο», «I love New York», «Εδώ και τώρα», «Range» για να αναφέρω μερικά. Σήμερα, τέτοια μηνύματα παράγει η μουσική βιομηχανία, η πολιτική και η διαφήμιση.

Στις επιχειρήσεις και στις μάρκες, τα πετυχημένα μηνύματα που έχουν σχεδιαστεί για να τα θυμόμαστε και να τα επαναλαμβάνουμε ξανά και ξανά, λέγονται slogan, σαν ενθύμιο των δυναμικών φράσεων από τις πολεμικές τέχνες. Όμως οι μάχες έχουν πλέον μεταφερθεί στον κόσμο των επιχειρήσεων. Το slogan πρέπει να συνδυάζει τα εξής.

Να είναι:
• σύντομο για να μπορεί να το απομνημονεύσει το κοινό με την πρώτη φορά που το ακούει
• κατανοητό γιατί αν δεν το κατανοήσει, θα το αγνοήσει
• εύκολο να το επαναλάβει το κοινό ώστε να μπορεί να το κυκλοφορήσει από στόμα σε στόμα και να το διαδώσει
• με νόημα (την υπόσχεση, τη φιλοσοφία της μάρκας)
• με ρυθμό (σαν στίχος τατατάτα τατατάτα) ή και με ρίμα
• με απροσδόκητο συνδυασμό λέξεων για να ερεθίσει το κοινό, ώστε να το ξεχωρίσει

Παραθέτω εδώ μερικά από τα γνωστά slogans. Πριν διαβάσετε τη δεξιά στήλη, προσπαθήστε να θυμηθείτε ποια εταιρία τα υπογράφει.

Slogan Εταιρία ή μάρκα

• “We try harder” Avis
• “Think small” Volkswagen
• “The ultimate driving machine” BMW
• “The antidote for civilization” Club Med
• “When it absolutely, positively has to be there overnight” Fed Ex
• “Because I worth it” L’Oreal
• “It’s the real thing” Coca Cola
• “A diamond is forever” De Beers
• “This Bud is for you” Budweiser Beer
• “Good to the last drop” Maxwell House Coffee
• «Έμπνευση από τα μωρά» Pampers
• «Με ένα Άρλεκιν ξεχνιέμαι» Άρλεκιν
• «Διαλέγουν πριν από εσάς, για σας» Αδελφοί Λαμπρόπουλοι
• «Γάλατα υπάρχουν πολλά, ΝΟΥΝΟΥ όμως ένα» ΝΟΥΝΟΥ
• «Η πρώτη σας αγάπη και παντοτινή» ΙΟΝ Αμυγδάλου
• «Γεύσεις μπροστά» Allatini
• «Ντύνει, στολίζει, νοικοκυρεύει» Πειραϊκή – Πατραϊκή
• «Ποιότητα ζωής» IZOLA
• «Τα κάνει αόρατα» Ajax για τα τζάμια
• «Κοντά σας ό,τι κι αν τύχει» Αγροτική Ασφαλιστική
• «Must have silk» Silk Cut

Το ιδανικό slogan δεν υπογράφει μόνο μια καμπάνια προσωρινά αλλά όλη την επικοινωνία μιας εταιρίας και για όσα χρόνια εξυπηρετεί τα standards της. Η δύναμη και η δυναμική του κρύβεται πίσω από την ικανότητά του να διαδοθεί στο κοινό. Οι άνθρωποι που το έχουν ασπασθεί και τους εκφράζει προσωπικά είναι η δύναμη του slogan. Όσο περισσότεροι το επαναλαμβάνουν, τόσο αυξάνουν και διευρύνουν την επιρροή του.

Η δημιουργία ενός slogan δεν είναι εύκολη υπόθεση. Προϋποθέτει την σε βάθος γνώση της φιλοσοφίας μιας εταιρίας ή του σημαντικότερου χαρακτηριστικού μιας μάρκας. Προϋποθέτει και τις ανοιχτές κεραίες της ομάδας που δημιουργεί το μήνυμα πάνω στις ανθρώπινες ανάγκες. Η στρατηγική ικανότητα, σε συνδυασμό με την ευφυΐα των δημιουργών, μπορεί να κάνει ένα slogan ζωντανό για χρόνια και για γενιές.

Τα slogan γράφουν ακόμα ιστορία. Ξέρετε σε ποια εταιρία.

Κατερίνα Τσεμπερλίδου
Διευθύνων Σύμβουλος & Διευθυντής Δημιουργικού

# Βρίσκετε πως η δημιουργία ενός slogan σας ενδιαφέρει περισσότερο;
Στην ΑΔΕΛ θα χαρούμε πολύ να σας δούμε από κοντά και να τα πούμε με περισσότερες λεπτομέρειες.
Contact details: 210 2783 000, ilovead@adel.gr

No comments: